Middle-Earth: Shadow of War

Vanouds en nieuw

Op 10 oktober 2017 is het langverwachte vervolg op de smash-hit “Lord of the Rings: Shadow of Mordor” uitgekomen op de PC, PlayStation 4 en Xbox One (waarschijnlijk ook op de Xbox Scorpio). Het nieuwste gamedeel heet “Middle-Earth: Shadow of War”. Het verhaal van Shadow of Mordor wordt opgepikt waar we in deel 1 zijn opgehouden en bevat die échte Lord of the Rings feel die deel 1 zo populair maakte. De nieuwe game haalt hoofdkarakters Talion en de wraakzuchtige Celebrimbor terug, daarnaast is er weer een grote rol weggelegd voor het Nemesissysteem.

Nemesis is deze keer groter en uitgebreider dan voorheen, maar heeft gelukkig wel dezelfde slimme kern van weleer behouden. Ook zijn natuurlijk de Orc terug en zij zien er nog even gruwelijk uit als in het eerste deel, want ze blijven ook in dit nieuwe gamedeel smerige gedrochten die jou als gamer het leven zuur maken, maar ook zullen zij zorgen voor het betere hack ’n slashwerk. Iedere Orc heeft een eigen karakter met unieke bewegingen, angsten en agressie. Wat wel veranderd is, is dat jij dit keer degene bent die tot de aanval over gaat; het Nemesissysteem is dit keer dan ook niet alleen voor de vijandelijke legers bedoeld.

Forten veroveren

Je kan in de nieuwe telg van het Middle-Earth game-universum een leger opbouwen van Orcs die je naar jouw kant hebt weten te rekruteren. Het is ook zo dat deze game niet de plaatsnaam “Mordor” in de titel heeft, want het gebied waarin je je als gamer mag gaan bewijzen is veel groter dan alleen deze specifieke plaats; het gebied is heel wijds opgezet en gaat verder dan alleen Saurons thuisland.

In iedere regio die je aandoet in deze immense open-spelarena zit een vesting die je moet innemen om in deze game te kunnen winnen. Het innemen van de vestingen is als het bevechten van een eindbaas en zal belangrijk zijn voor jouw progressie in de game. In een vesting kan je Orcs vinden van allerlei rangen of standen, maar ook dodelijke vallen en gevaren die jouw aanvallen kunnen dwarsbomen.

Nemesis II

Het Nemesissysteem staat deels in voor welke obstakels je tegen gaat komen tijdens het spelen van de game; zo zijn er Orcs die houden van het vergiftigen van vijanden en dit zullen zij dan ook gaan doen om hun linie te verdedigen. Je kan er als een samengesmolten geest en strijder voor zorgen dat spionnen de ranken van de vesting gaan beklimmen en jou zo de victorie brengen, want de troepen die je eropuit hebt gestuurd kunnen je dan helpen wanneer dit nodig zou zijn in het heetst van de strijd. Je mag ook zelf een Orc positioneren als leider in het fort dat je veroverd hebt.

Ook speelt het Nemesissysteem tussen jouw eigen rangen een grote rol. Orcs hebben de mogelijkheid je te verraden, zichzelf en andere uit de dood te laten herrijzen en kunnen elkaar ombrengen om zo hogerop te kunnen komen. De Orcs zijn dit keer ook nog eens onderverdeeld in stammen met ieder hun eigen features, zo zijn er Orc-volkeren die goed zijn met technologie en anderen houden zich juist bezig met primitieve zwarte magie. Welke groep je voor je weet te winnen bepaald het effect op de rest van manier waarop je de game speelt.


Bron: Shadow of War

Onverwachte plotwendingen

Je zal als gamer merken dat Middle-Earth: Shadow of War nog meer mogelijkheden biedt als zijn voorganger en dat deze game, uit het rijk van The Lord of the Rings, nog meer interessante en onverwachte plotwendingen bevat dan zijn voorganger. De manier waarop Orcs het strijdtoneel betreden en zelfs hun persoonlijke namen lijken beter uitgewerkt in dit tweede deel. Je kan er bizar genoeg ook nog voor zorgen dat Orcs je vrienden worden en dat ze je écht bij gaan staan.

Eigenlijk is Shadow of War alles wat Shadow of Mordor al goed deed, maar dan breder uitgewerkt; de spelwereld is groter en nog meer open-world, de speelduur is langer, de gameplay is aangepast en er zitten meer RPG-elementen in. Talion en Celebrimbor hebben meer skills, er is een lootsysteem en de wereld is dus groter; dit betekent dan ook meer uren gameplezier.

Gepersonaliseerde game-ervaring

De kritiek die is geleverd op het eerste deel is ter harte genomen door de ontwikkelaar en dit heeft een aantal goede nieuwe features opgeleverd; zo is er bijvoorbeeld de mogelijkheid om meerdere moeilijkheidsgraden te kiezen. Het spelniveau past zich nu ook automatisch aan. Voor het verhaal van Middle-Earth: Shadow of War heeft de ontwikkelaar van de game advies gevraagd aan Tolkien-experts, zoals super-fans en geeft toe, zijn dat niet gewoon de beste referenties…?

Updates

Lees verder...